probiotica-dolphilus-clean-nutrition-joel-beukers-500x500

Probiotica: wat is het?

Via Instagram heb ik verschillende vragen ontvangen over Probiotica. Wat is het? Waarom gebruik je het? En mocht je verder er vragen over hebben of over een ander supplement? Stel deze vragen gerust.

Wat is probiotica?

Producten als Vifit, Actimel en Yakult bevatten levende bacteriën en vallen onder probiotica. Probiotica is ook als suppletie verkrijgbaar. Probiotica zorgen ervoor dat het aantal bacteriën in de dikke darm die een gunstige werking hebben op het darmkanaal worden verhoogd. Veel gebruikte bacteriën zijn Lactobacillen of Bifidobacteriën. Probiotica bevatten onverteerbare voedingsvezels die de darmpassage versnellen en de groei van Lactobacillen en Bifidobacteriën verhogen.

Recent onderzoek laat zien dat bepaalde soorten darmbacteriën invloed hebben op mentale functies en ziekten. Momenteel wordt hier nog veel onderzoek naar gedaan. Hierdoor kan er nog geen volledig beeld worden gegeven over de optimale verhouding of verhouding van verschillende soorten bacteriën. Verder kunnen bepaalde soorten het immuunsysteem ondersteunen en kunnen ze gebruikt worden om de darmflora sneller te herstellen na een antibioticakuur. Een ding is zeker, een probiotica biedt uitkomst.

De bacteriën

De verhouding tussen de ‘goede’ en ‘slechte’ bacteriën in de darmen is genetisch bepaald, maar wel beïnvloedbaar. Door obesitas, metabole ziekten en zelfs al na 3 dagen overeten kan de verhouding in bacteriën aanzienlijk verslechteren in de darmen. Ook laat onderzoek zien dat vrouwen een andere verhouding hebben dan mannen met meer van de slechte bacteriën, mogelijk hierdoor hebben vrouwen vaker het prikkelbare darmsyndroom.

Voor wie biedt probiotica uitkomst?

De algehele verhouding kan op verschillende manieren verbeteren. Buiten gewichtsverlies bij obesitas en overeten, biedt het ook uitkomst voor sporters tijdens een energiebeperkt dieet.

Verder is in een periode van zware trainingen en rondom wedstrijden de kans op darmklachten groter. Voor sporters die hier last van hebben, kan een probiotica uitkomst bieden. Verder kan je ook probiotica nemen wanneer je op reis gaat naar landen waar de hygiënische omstandigheden minder goed zijn.

Je kan buiten probiotica, ook prebiotica nuttigen. Prebiotica zijn de voedingsstoffen voor de bacteriën in de darm en kan je vinden in voedingsmiddelen zoals yoghurt, vezelrijke koolhydraten of zelfs gefermenteerde voedingsmiddelen zoals kimchi of zuurkool die op een zodanige manier worden gemetaboliseerd.

recent posts

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.