frisdrank slecht

Hoe slecht is frisdrank eigenlijk?

Tegenwoordig worden er veel voedingsmiddelen in hokjes en subgroepen gestopt. De een zou je dik maken, de ander zou risico’s op bepaalde ziektes verhogen en de ander is juist weer zo gezond dat je waarschijnlijk altijd gezond zal blijven, aldus de producent. Over frisdranken zijn de meningen niet zo verdeeld: ze zijn slecht voor je gezondheid, je wordt er dik van en je tanden worden erdoor aangetast. Maar is frisdrank daadwerkelijk zo’n boosdoener?

‘Van frisdrank word je dik’

Frisdrank wordt gezien als een van de ergste dikmakers. Dit argument wordt vaak bekrachtigd door de hoeveelheid suiker die in frisdrank zit. Echter kunnen we tegenwoordig frisdrank onderverdelen in suiker- en calorierijke en arme frisdranken.

Suikers in frisdrank

Om met de deur in huis te vallen: suikers maken op zichzelf de mens niet dik. Suikers zijn vormen van koolhydraten die snel worden afgebroken in het lichaam om meteen energie te leveren. De suikers die in fruit zitten leveren dezelfde soort snelle energie maar deze krijgen een goede reputatie. Wat is dan het verschil?

Wanneer je frisdrank drinkt, krijg je binnen een aantal slokken een grote hoeveelheid suiker binnen. Één blikje Cola bevat ongeveer 139 calorieën en ongeveer 31 gram suiker. Voor dezelfde hoeveelheid calorieën kun je ook een portie wortels of snacktomaten eten van 350 gram. Van welke zit je langer vol, de Cola of de wortels? Juist.

Omdat de frisdrank wèl energie bevat maar totaal niet verzadigend werkt, is de kans groot dat je teveel eet en daardoor vetmassa aankomt.  Het maakt niet uit of je suikers of vetten teveel eet, wanneer je in vetmassa aankomt zullen vaak gezondheidsindicatoren zoals je bloedsuikerspiegel en cholesterol negatief beïnvloedt worden. 

Zoetstoffen

Er zijn momenteel genoeg ‘zero’ en ‘light’ frisdranken op de markt die geen of weinig calorieën en suikers bevatten. Om deze dranken zoet te laten smaken, zijn hier zoetstoffen zoals Aspartaam, Acesulfaam-K of sucralose aan toegevoegd. Deze zoetstoffen zijn niet gevaarlijk en zullen je gezondheid niet negatief beïnvloeden wanneer ze met mate genomen worden. Lightdranken zijn een goed alternatief wanneer men wil afvallen en gewend zijn om frisdrank te drinken. Je consumeert daardoor namelijk enkele honderden calorieën per dag minder zonder dat je het ècht in de gaten hebt! Echter blijft water natuurlijk de beste optie!

Frisdranken en het gebit

Suikers kan gaatjes (ook wel cariës genoemd) in het gebit veroorzaken. Dit omdat suiker door bacteriën in de mond worden omgezet in zuur. Dit zuur lost het glazuur van de tanden op. Het lukt ons lichaam wel dit zelf te laten herstellen, maar dat kost wat tijd. Wanneer je dus erg veel suikerrijke frisdrank drinkt, is de kans erg aanwezig dat je tandgezondheid hierdoor achteruit gaat.

In zowel veel suikerrijke als light frisdranken zijn zuren te vinden. Deze komen ook voor in bijvoorbeeld yoghurt en vruchtensappen en het kan zijn dat je ze niet eens proeft. Ook deze zuren kunnen je galzuur aantasten en tanderosie veroorzaken.

Frisdranken en vitamines

Een van de grootste redenen waarom frisdranken als slecht of ongezond bestempeld worden is omdat er daadwerkelijk niets in zit behalve suiker.  Voor een gezond voedingspatroon is het nodig om verschillende soorten koolhydraten te nemen om alle vezels, vitamines en mineralen binnen te krijgen die onze gezondheid op peil houden. Zo dient men dagelijks verschillende soorten groente en fruit en een tarwe- of zetmeelbron te eten om ervoor te zorgen dat er geen tekorten in voedingstoffen optreden.  

Echter hoe meer frisdranken we drinken, hoe minder er overblijft om aan producten te eten die wel een positieve bijdrage leveren aan onze gezondheid! 

Dus….

Frisdranken zijn op zichzelf geen dikmaker en ook niet persé slecht voor de gezondheid. Ze kunnen met mate geconsumeerd worden. De voorkeur gaat wel uit naar ‘light’ varianten, zeker wanneer je zou willen afvallen. Geef je erg veel om je gebit? Dan is het verstandig om veel producten met zuren en suikers te beperken! Weet in ieder geval dat frisdrank niets gaat toevoegen aan je voedingspatroon en de enige reden waarom je het neemt zou zijn omdat je het simpelweg lekker vindt!

recent posts

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

lactosevrij