pexels-daria-shevtsova-1030973

Het perfecte dieet: hoe ziet dat er uit?

We zijn er massaal naar op zoek: het perfecte dieet dat ervoor zorgt dat we resultaten behalen èn behouden. Keto, Atkins, intermittent fasting, noem het maar op. Allemaal populaire diëten die voor resultaten zorgen, waar welke is het perfecte dieet?

Als je onze werkwijze al een beetje kent, kun je het antwoord wel raden: het is afhankelijk van jou. In deze blog gaan we een paar tips en tricks benoemen zodat jij voor jezelf het beste dieet kunt samenstellen dat jou richting je doel helpt!

Energie in versus energie uit

Calorieën is iets waar we niet omheen kunnen. Daarom zal het aantal calorieën dat je inneemt in lijn moeten zijn met het fysieke doel dat je wilt bereiken. Wanneer je af wilt vallen, zul je minder calorieën moeten eten dan je verbrand, wanneer je aan wil komen visa versa. Dit betekent overigens niet dat je je calorieën dient bij te houden, maar wel dat je minder calorieën moet eten wanneer je niet afvalt maar dit wel je doel is.

Hoeveel calorieën moet je dan eten, hoor ik je vragen? Dat is voor iedereen anders. Dat is afhankelijk van je gewicht, beweging, dieetverleden, slaap, stress en nog veel meer factoren. Hoeveel je wilt afvallen (of bijkomen) speelt ook een rol. Hoe minder je eet, hoe sneller je afvalt natuurlijk. Echter wil je ook weer niet te weinig eten, want spiermassa willen we niet verliezen!

Eet naar smaak, maar ook zeker naar functionaliteit

Nu je weet dat voor een afvaldoel het aantal calorieën leidend is, kun je het gaan invullen met producten. Heb jij veel honger tijdens een dieetfase? Dan is het verstandig om het grootste deel van je calorieën in te vullen met voedingsmiddelen die verzadigen. Het gegeven dat je kunt afvallen terwijl je dagelijks chips eet, betekent niet dat dit ook een slimme keuze is wanneer je je bedenkt dat je voor diezelfde zak chips ook anderhalve kilo wortels zou kunnen eten. Hoe minder honger jij ervaart, hoe kleiner de kans is dat je gaat snacken en daardoor te veel eet!

Andersom geldt precies hetzelfde. Wanneer jij heel graag wil aankomen maar met moeite je voeding naar binnen krijgt, is het verstandig voor producten te gaan die minder vullen. Zo zou je een magere zuivel bron kunnen vervangen voor een halfvolle of volle variant!

Een voedingspatroon moet natuurlijk ook smakelijk zijn. Want wat heb je aan een voedingsschema waarbij je geen enkele maaltijd lekker vindt? Het is echter de kunst om een voedingsplan smakelijk te maken, zonder dat je geneigd bent meer te eten dan de bedoeling is. Dit komt je doel natuurlijk niet ten goede. Ik verdeel voor het gemak smakelijke voedingsmiddelen op in drie groepen: Erg lekker en onveilig, lekker maar veilig, en matig maar volledig veilig.

Heb jij producten waarbij jij het moeilijk vindt om een bepaalde portie aan te houden? Dan is het verstandig deze producten het overgrote deel van de tijd te mijden. Waarom zou je constant je wilskracht tarten als dit nergens voor nodig is? Kies daarom voornamelijk producten die in de tweede en derde categorie vallen. Producten die je wèl smaakvol vind, maar waarbij de kans klein is dat je meer eet dan de voorgenomen portie. 

Wil je dan toch een keer iets ècht lekkers nemen? Koop dan kleine verpakkingen zodat je niet nog twaalf porties in de kast hebt liggen nadat je je voorgenomen portie al op hebt. 

Wanneer ervaar je honger?

Laten we meteen met de deur in huis vallen: het ontbijt is niet de belangrijkste maaltijd van de dag en in de avond eten maakt je niet dik. Dit wetende is het voor jezelf belangrijk om te bepalen hoe je je calorieën en/of maaltijden gaat indelen. Heb je nooit honger in de ochtend? Dan sla je het ontbijt over. Zo heb je meer calorieën over voor de rest van de dag! Hoe meer jij kunt inspelen op je eigen voorkeuren, hoe groter de kans is dat jij je dieet kunt volhouden.

Routine..

Het is echter wel belangrijk dat jij een vaste routine aanhoud. Wanneer jij namelijk op vaste momenten eet, ervaar jij minder honger tussen je eetmomenten in. Je zult merken dat het volgen van een voedingspatroon je ook veel makkelijker afgaat omdat je simpelweg een gewoonte van deze eetmomenten maakt!

Eten naar gezondheid

Dit klinkt heel logisch, maar wordt vaak verkeerd begrepen. Gezond eten betekent simpelweg dat jij de kans op tekorten aan voedingsstoffen zo klein mogelijk maakt. Wanneer je je doel wil bereiken, wat dat dan ook is, hoef je niet alleen maar producten te eten waarvan gedacht wordt dat het gezond is. Gezondheid heeft betrekking op veel meer dan alleen voeding, maar het speelt wel een grote rol voor je gezondheid! Aan te raden is om het gros van je voedingspatroon te kiezen voor een variatie aan onbewerkte producten, ofwel producten waarvan je kunt zien wat het is. Deze bevatten veelal meer vitamines, mineralen en vezels. In de meeste gevallen zijn dit plantaardige producten zoals noten, groente, fruit, graansoorten, oliën, vis en eventueel vlees en zuivel.  

Een goede subjectieve richtlijn om aan te houden is hierbij 80% onbewerkt en 20% bewerkt. Je hoort het goed: je hebt dus in de meeste gevallen gewoon de ruimte voor een wijntje, een plakje cake of een bitterbal op een verjaardag. 

Dus, zin in iets lekkers? Kijk bij mijn recepten!

recent posts

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

frisdrank slecht