restaurant-5863941_1280

Mag je als horecaondernemer een Epipen voor het restaurant aanschaffen?

Laten we vooropstellen dat de gast die ernstig allergisch is voor bijvoorbeeld pinda of noten, altijd zelf een Epipen bij zich heeft (of zou moeten hebben). Maar stel je eens voor dat je als horecaondernemer in een situatie belandt waarbij er een gast allergisch reageert op een gerecht, waarvan de oorzaak onbekend is en de gast hiervoor dus geen Epipen bij zich heeft. Op sommige situaties kun je eenmaal niet altijd inspelen. De gast begint het benauwd te krijgen en krijgt steeds meer jeuk. Ook begint hij rood te worden en beginnen zijn lippen op te zwellen. Niemand, inclusief de gast zelf, heeft een Epipen bij zich. De symptomen gaan van kwaad naar erger en het enige wat je als ondernemer nu nog kan doen is 112 bellen. 

In dit soort levensbedreigende situaties zou je als horecaondernemer toch heel graag zo’n Epipen in je restaurant aanwezig willen hebben, niet? Mocht er dan een noodgeval ontstaan, dan kan er meteen ingegrepen worden. Bovendien kan het te laat toedienen van de Epipen in minder dan 30 minuten leiden tot de dood! (FARE, 2019)

Wat is een Epipen?

Een Epipen wordt gebruikt in levensbedreigende situaties, waarbij iemand allergisch reageert op bijvoorbeeld pinda’s, noten of een insectensteek of -beet. Dit wordt ook wel een anafylactische shock genoemd. Epinefrine, een synthetische vorm van adrenaline, is het stofje in de Epipen dat ervoor zorgt dat de symptomen van een anafylactische shock teruggekeerd worden. Mag je als horecaondernemer een Epipen voor het restaurant aanschaffen, voor het geval er een levensbedreigende situatie ontstaat?  

Het antwoord op de vraag is echter: nee, je kan en mag als horecaondernemer niet zomaar een Epipen aanschaffen. Een Epipen wordt verkregen op voorschrift van de arts, bijvoorbeeld wanneer iemand bewezen allergisch is voor pinda, noten of sesam. Er moet wel degelijk een medische diagnose gesteld zijn om een Epipen voorgeschreven te krijgen (FARE, 2019).

Als horecaondernemer kun je er dus niet zomaar zelf een aanvragen. Vraag de gast daarom altijd of dat hij zelf een Epipen bij zich heeft, want dit kan levens redden! 

Het is van belang dat vooraf wordt gevraagd of deze persoon een Epipen met zich meedraagt. Het liefst doe je dit al bij de reservering. Hoe je dat kan vragen? Download ons belscript. 

Bibliografie

FARE. (2019, november). About anaphylaxis. Opgehaald van Food Allergy Research & Education: https://www.foodallergy.org/life-with-food-allergies/anaphylaxis/about-anaphylaxis

recent posts

Leave a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

allergenenwetgeving